Natural Horsemanship.

Jag tror att "nh" uppfattas och används helt på fel sätt. Det är ingen träning eller lek. Visst finns det lekar som förbättrar eran relation som "seven games" som Parelli har uppfunnit, det gör ju att du kan lättare lyssna till din häst och lära sig hur den reargerar i olika situationer eller tryck.Men jag tycker Nh är väldigt bra då det är ett steg närmre till en naturligare hästhållning. Men många har fel uppfattning om vad det verkligen är. Bara för att hästen kan stegra eller pussa på kommando sysslar man inte med nh. Bara för att man kan rida hej vilt utan utrustning betyder det inte att man sysslar med nh. För mig är det mycket djupare, det är lixom att förstå sig på hästar på en helt annan nivå, att kunna kommunicera med en häst på deras naturliga språk och kunna läsa av hästen utöver det. Jag tycker lixom att det är mycket djupare än att bara rida utan säkerhetsutrustning helt okontrollerat runt över en äng lixom. det gör dig heller inte till en "nh - människa för att du äger en repgrimma eller liknande. Visst gör demdär små vardagstricken det enklare att förstå sig på sin häst, det håller jag helt klart med om, men det är fortfarande inte nh för mig :)
 
Hur tolkar ni "Natural Horsemanship" och vad betyder det för er? 
 
 

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback