Onödig utrustning.. what for?

Vi hästmänniskor använder så mycket hjälptyglar & andra medel för att få hästen att göra som vi vill. Till och med
dem hästmänniskorna som föredrar snygghet istället för bekvämhet ( för hästen ). Tex..
" Måste ha ett par blåa benskydd som passar mitt blåa schabrak & huvaa" när vem som helst ser att den hästen inte är i behov av just benskydd. Visst är det "snyggt" men att klä hästen i onödig utrustning för att det är "snyggt" är inget riktigt bra argument. Eller när man ser ungar som rider sin shettis på pessoa, spö & sporrar. Jo tro mig, det har man sett några gånger. Man måste tänka utanför dendär bubblan. Vart ligger problemet, varför gapar min häst när jag tar i tyglarna t.ex. Ofta ser vi inte problemet som ligger bakom dendär gapande munnen. Utan gör det första man kommer och tänka på. Och det är ju att skaffa nosrem. Men det ligger i våran kunskap, vi lär oss att göra sånt på ridskolan. Att hoppas på att problemet försvinner, vilket inte gör men det blir inte lika tydligare för våra ögon. Och vad vi inte ser, existerar inte ju. Men jag känner att det borde vara mer såhär..
"Om förhållandet bygger på förtroende så lyder hästen även utan bett och tyglar.
 
Mellis har öppnat en helt ny värld för mig, kan låta lamt men jag skojar inte. 
När jag var ett ridskolebarn, för typ 3 månader sen HAHA... Så hade jag också valt att sätta snygghet före bekvämhet, men väljer att tänka ett snäpp längre.
"Varför behöver jag demhär snygga lindorna? Är det så att jag bara vill ha dem för att dem är snygga?" För mig är det då bättre att spara dem 200 kronorna och lägga det på nödvändiga saker. 
 
Men ta mig INTE fel!
Självklart finns det måååånga hästar där ute som behöver benskydd, eller martingal vid hoppning (eller när fan man använder det, har ingen aning om sånt! xd) eller kanske vill ha ett skarpare bett på sin häst, bryr mig inte. :)
Men lyssna på din häst, tänk ett snäpp längre och fråga dig själv Varför protesterar hästen när den gör så. 
Istället för att blinda för dens känslor är det väl bättre att öppna ögonen och "fixa" problemet? :) 
 
 
 

Kommentarer
Skrivet av: molly

Jag håller med dig till 100 %

2013-08-04 | 16:49:07

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback