"Mitt hästmanskap"

Min relation med min häst går ut lite på att ge & ta. Jag ger henne frihet & tillbaka förväntar jag mig respekt, vilket jag också ger tillbaks. Jag ser alltför ofta folk som idiotförklarar sina hästar, " Den drar iväg för att den vet att den blir starkare då"  eller t.ex. folk som säger att man måste vinna över hästen på något vis. Varför njuter människor  så mycket att ha kontroll över en annan individ? Jag vill inte vara "ett" med min häst, vi är två individer som båda har egna viljor som jag vill ska synas lika mycket. Bara för att jag ska vara hennes ledare betyder inte att jag ska få kontrollera henne & hennes viljor. Jag vill att hon ska komma med förslag, jag vill att hon också ska få vara med & bestämma.
 
Allt det jag har lärt mig på ridskola är kunskap som är helt onödig för mig nu. Jag rider Melrós på det sätt som passar oss båda bäst, jag rider inte på bett för jag vet att hon trivs bättre på det, jag låter henne välja gångart för att hon också ska se det roliga med ridningen, jag låter henne stå lös i stallgången för att hon vill ha sitt egna "space", jag låter henne gå lös på promenader för jag vet att hon tycker det är tradigt att alltid hålla uppe samma tempo som mig. Men bara för att jag låter henne ha egen fri vilja betyder inte det att hon ser mig som en minde ledare för det, som sagt, jag respekterar hennes viljor medans hon respekterar mina. 
Jag bestraffar inte henne om hon råkar göra misstag, hon är ju lika mänsklig som vi andra.
Hahah fel ordval men va säger man?) 
 
     
 
 
 
 

Kommentarer
Skrivet av: Frida

Tycker du har rätt i det du säger, men man måste sätta gränser. Att dem får välja gångart, visst ibland är det inte lätt, jag vet det eftersom jag själv har en storhäst och tävlar 130 med henne. Hon är ganska svår kontrolerad. Men vill jag trava så ska vi trava, då låter jag henne inte galoppera. Eftersom gör hon som hon vill, även om hon har respekt för mig så är det ett litet sätt för henne att ta över. Det är ryttarna som ska bestämma över hästen. Vi som småbarns föräldrar, och man får aldrig glömma att hästen väger ganska mycket mer än oss, och är ganska mycket större, vi rider på djur som kan döda oss vilken sekund som helst. Men jag litar 110% på min häst, men jag är ändå vaksam. Det är ju toppen att hon kan gå efter dig när ni går promenader, men skulle det hända något så är du chanslös. Kan du rida utan bett är det också toppen, men nnär du kommer till islandshäst tävlingar som måste du ha godkända hackamore, så då går det inte att ha bara ett vanligt träns som man tagit bort bettet på. Jag vet själv då jag har varit tränare i dressyr, hoppning och även islandshäst. Säkerheten kommer alltid först. Även fast vi älskar dessa djur.

Hoppas du inte tog illa upp eller så av nåt jag skrev, i sånnafall ber jag om ursäkt. Men tänk på vad du gör. Det är stora djur. Kram Frida

2013-07-29 | 12:55:40

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback