Säg nej till bett.

Läste för några dagar sedan ett jättebra inlägg skrivet av Oline på http://silentvoices.blogg.se/ om att "våga vägra bett". Jag tyckte inlägget var jättebra och tänkte ta upp lite samma sak. 
Det var ca 5 månader sedan jag red på ridskola och därmed slutade rida på bett. Jag har själv bara gjort det 2 enstaka gånger i sommras när jag provade rida min kompis häst Samba och även när jag red Arvur en gång. 
Annars, har jag inte haft någon som helst kontakt med det. 
Jag tycker att mer hästmänniskor ska öppna ögonen för bettlösa alternativ och jag kan lova er att eran häst blir positivare till det också. Anledningen till att jag rider Mellis bettlöst är för att hon inte trivs på bett (u don't saay).. Haha, men även att hon kan bli så jäkla stark när man rider henne. Och det jag hatar mest av allt är att sitta och konstant dra,rycka i tyglarna för att försöka få stopp på hästen, vilket jag nästan gjorde på Magika då hon ständigt la sig på bettet o gasade iväg. 
 
Men sen har jag heller ingen erfarenhet av att rida med bett på Mellis men jag är glad, mycket glad att jag inte gör det! Vi brukar variera med att rida i både sidepull och repgrimma. Repgrimman funkar helt klart bäst, men eftersom jag inte har några reptyglar än så blir det mest att vi skrittar i det. (ledrepet lossnar lätt när man måste ha kontakt i det.) Så sidepull blir det när vi rider lite mer "seriöst" eller när vi bara inte orkar ta fram repgrimman ;)
Jag tycker verkligen att alla borde prova att rida utan ett bett i munnen på hästen. Om man tänker på vilket känsligt område det måste vara så känns det brutalt hur folk rycker och drar i munnen. 
 
 
Dessa bilder är tagna från WWW.BARAELVIRAS.SE 
 
 
 
 
 

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback