Förra årets nyårslöfte.

Igår kollade jag igenom lite av förra årets nyårslöften som jag hittade här på bloggen. Ett av dem var "Att få ett bättre hästtänk" , och idag kan jag faktiskt säga att jag har fått ett mycket bättre hästtänk och blivit mycket mer varsammare med min hästhantering också! Allt började väl när jag blev mer och mer insatt i PNH. Jag har känt till det i många år och har alltid velat gå tillbaka till det, men utan någon vägledning eller liknande kan det vara svårt. 
 
När jag på riktigt "började" med det var nog när jag var på kurs för en parelli instruktör. Jag och Mellis lärde oss massor och ända sen dess har det bara blivit bättre och bättre. Nu känner jag att jag är en helt annan hästmänniska ifrån vad jag var för 1 år sedan. 
 
Det gör mig ibland ledsen att se gamla bilder på mig och Magika. Inte för att jag saknar henne så mycket längre (även fast hon var helt bäst.) utan för att jag ser hur dåligt jag red henne.
 
 
Här är ett exempel. Människor, sa att man skulle göra "ledande tygeltag" på hästen för att det skulle söka sig ner lättare, eller "lirka" i tyglarna. Och det var de jag gör på denhär bilden och jag skäms över det. För i min värld ska inget sånthär existera. Detta var bara brist på kunskap och jag skulle i dagsläget inte ens sätta ett bett i Melros mun, vill även bara tillägga att jag inte tycker att det är en dålig sak att rida med bett. Det tycker jag inte, men jag trivs inte med det. När jag red på ridskola, njöt jag lite när hästen gick i form, varesig det var en korrekt eller icke korrekt form, oftast var det de sistnämda.
Hade man tagit bort hennes nosgrimma på denhär bilden så kan man nästan se att hon skulle ha öppen mun. 
 
Men idag så föredrar jag att rida bettlöst, jag har ridit på bett några gånger sen jag slutade ridskolan men främst på kompisarnas hästar eller på nån av Ulricas, men jag trivs verkligen inte med det. 
 
 
 
Visst har det blivit skillnad på ett år!

Kommentarer
Skrivet av: Sofia Krantz

Så himla bra skrivet verkligen. Keep the good work up! Håller med i vartenda ord i det här inlägget. :)

2014-01-05 | 09:39:12
URL: http://sofiakrantz.webblogg.se

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback