Ledarskap.

För några dagar sedan läste jag ett jättebra inlägg hos silentvoices om deras syn på ledarskap. Inlägget var så bra så jag  tänkte dela med mig av några delar så ni får en bra inblick i det.
 
"En ledare är för mig någon som man kan vända sig till för råd och vägledning. Någon som alltid har bra svar på frågor, vet bäst och som alltid kan fatta kloka beslut. En ledare är också någon som finns för en dygnet runt. En ledare ska man kunna lita på och anförto sig till." 
 
"Jag är ingen ledare. Jag träffar Vitnos cirka 3 timmar om dagen, resterande 21 timmar är han utan mig. Som jag skrev tycker jag att en ledare är någon man kan vända sig till 24 timmar om dygnet och det kan Vitnos som sagt inte göra med mig för jag är inte hos honom dygnet runt. Jag tycker inte heller att jag alltid kan fatta bra och kloka beslut och jag vill inte ta på mig det ansvaret som jag faktiskt tycker det är att vara en ledare. Så istället för att jag ska vara ledaren över Vitnos har jag valt att dela upp ledarskapet. Jag vill att vi båda ska ta lika stor plats och fatta lika många beslut. Jag vill att Vitnos ska kunna säga "Nej, nu gör du fel" och jag vill att jag ska kunna säga detsamma till honom. Jag vill att vi ska vara på samma nivå i vår relation för vi är värda lika mycket. "
 
"En sak jag ofta funderar över när människor säger "jag måste vara ledare över min häst" är vad ger DIG rätten att inta ledarrollen? Vad är det som säger att inte hästen får lov att vara ledare över dig? Kom nu inte med "hästar är stora och starka djur som kan bli farliga när dom är ledare" för det argumentet håller inte. Vi människor är allt annat än ofarliga bara för att vi är mindre än hästarna."
 
31/8
 
Visst har man alltid lärt sig att man själv ska vara hästens ledare? Men behöver det verkligen vara så? Jag ser mig själv inte som en direkt bra ledare isåfall. Vill ni läsa mer om hennes syn på ledarskap så kan ni gå in på silentvoices så hittar ni mycket mer intressant där! Länk hittar ni också i menyn.


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback