Hur man får sin häst att backa med hjälp av en vinkning.

Hej! För några dagar sedan fick jag en fråga på bloggen av http://schnailgull.blogg.se/ och löd nått i stilen "Hur får man sin häst att backa när man vinkar?"  eller liknande. Detta var en grej jag tänkte ta upp idag.
Mellis kan backa när man vinkar med fingret just för att vi har fått en sån bra grund i yo-yo game. Det är personligen min favoritlek så är inte så konstigt ;) Hon är också en sån häst som lyssnar på små signaler men utför "arbetet" långsammare. 
 
Hur man då får sin häst att backa när man "vinkar" med fingret?  Mitt tips är att leka dem 7 lekarna. Det är bara så jag kan se hur man får sin häst att göra det. För yo-yo game (lek 4) går nämligen ut på att din häst ska backa i lina när du viftar med fingret. Jag ska lägga upp en liten tutorial om alla lekarna och beskriva dem mer inledande men har inte fått tillfälle. (Jo igår men var ett misslyckat försök.) 
I Parelli programmet så finns det 4 savys. Som 4 nivåer kan man säga. Första är On line, när man leker med sin häst på lina(rep). Andra är Liberty, när man leker med sin häst lös och dem två sista är freestyle och Finesse.  När man har arbetat upp en bra grund i lina så kommer man sen kunna leka alla dessa lekar löst. Och jag själv längtar supermycket tills vi har kommit så långt i våran relation tills vi kan göra det!! :)
 
Men iaf! Lär dig och din häst grunden i lekarna (spc. yoyo-game) om du vill kunna backa din häst lös utan lina. Så kommer du så småningom kunna göra det löst. Sen har våra hästar alla olika personligheter och det är ju inte säkert att alla hästar förstår och lär sig lika snabbt. Men kom ihåg faserna, det är det viktigaste.
finger,handled,armbåge,arm! Det är helt normalt om era hästar inte reargerar på dina signaler förns fas 3 eller 4. Men det är ju därför vi har dem, för att dem så småningom ska förstå att när man viftar hej vilt med armbågen är likasom när man viftar med endast fingret. 
Är det något som är otydligt eller som jag inte förklarade så bra så bara säg till! :)
 

 
Jag på Parellikurs för Tina (Parelli-instruktör). På bilden så gör vi "Neutral Lateral Flexion" vilket är när man ska böja halsen stillastående. Så man då kan göra one rein stop! 

Kommentarer
Skrivet av: - S C H N A I L G U L L -

Haha, tack för svaret! Kan tänka mig en lite mer förklaring av varje lek. Har varit jätte taggad på lekarna men aldrig riktigt förstått dem :P
Ska absolut läsa på nu!

De du gör på bilden brukar jag prova med min polle. hon är ganska bra på de ^^

2013-12-02 | 20:48:26
URL: http://schnailgull.blogg.se
Skrivet av: - S C H N A I L G U L L -

Sen måste jag bara fråga också, ifall det nu skulle vara så att jag har lärt mi häst ett trick när jag skackar på fingret, kan jag ha något annat kommando för backning x) Jag tänkte typ att man tippar fingret frammåt istället eller nått :P

Svar: Ja självklart! Nu använder jag bara det pga att det redan "finns i yoyo game och när du själv ska börja leka yoyo så kan du likaväl t.ex. kanske "putta" luften? Bara fantasin som sätter stopp :D
Emma Erlandsson

2013-12-02 | 20:59:31
URL: http://schnailgull.blogg.se

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback