Mina egna hålpunkter.

Idag när jag kollade in www.baraelvira.se såg jag att hon hade skrivit ett inlägg om hennes hålpunkter. Alltså regler hon har i stallet kan man väl säga? Det såg så kul ut att jag faktiskt tänkte bjuda med mig av mina egna hålpunkter som jag har när det gäller hästarna.
 
- Hästen ska fånga mig i hagen, jag ska inte fånga den.

Det är en hyfsad ny grej jag har börjat med, jag hatar att behöva gå fram till Mellis när jag vill ha med henne in till stallet och även fast hon bjuder in mig till hennes space så föredrar att hon kommer och möter mig i hagen även fast fallet inte alltid är så. Men det är en sak vi tränar på!
 
- Hästen ska sätta på grimman, med hjälp av mig.

En häst kan ju naturligtvis inte sätta på en grimma helt själv, haha. Men jag tycker det är viktigt att börja umgänget med min häst på ett bra och trevligt sätt. Alltså att erbjuda hästen sätta på grimman, tillåter den mig det och till en viss del drar på den själv är det toppen och det är så jag vill ha det. Kollar den bort och visar ointresse eller visar att den inte känner sig helt redo än kanske, backa och försök få dens intresse, svårt att säga hur man ska göra verbalt kanske, men jag känner iaf att Mellis gillar väldigt mycket när vi lägger tid på sånna småsaker som faktiskt är viktiga. 
 
Bestraffa aldrig hästen.

Med denna punkten menar jag inte nått fysiskt våld på nått sätt, verkligen inte. Men ett exempel på denna punkten är som vid ett tillfälle förra veckan när Mellis stod helt lös i stallet. Jag mockade och stalldörren var öppen. Jag hörde hur hon började traska ut men väntade några sekunder tills hon var ute ur stallet innan jag gick efter henne. Då var hon påväg till hagen och hade bestämt att inte vara kvar med mig. Jag fick iaf tag på henne igen och vi gick tillbaka till stallet, men som bestraffning vid det tillfället hade ju i människoögon varit att stänga in henne i en box så att hon inte skulle kunna smita ut. Men istället gjorde jag samma sak och lät henne vara lös. Jag hade ju ändå gett henne valmöjligheten att gå ut eftersom dörren var öppen.
 

- Fråga alltid innan du ber.

Vet inte riktigt vad man kan säga mer på denhär punkten.. Men t.e.x "Är du snäll att backa lite?" till "Nu vill jag att du ska backa." 
 
 
Elin Djupsjö & Samba.
 
 
 

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback