Borde man inte låta hästen anpassa sig lite först?

Jag har många gånger sett personer som t.ex. nytt fått hem sin nya häst och det första den gör (bokstavligt) är att sätta sig på den och börja rida, vissa väntar endast ett dygn medans andra bara några enstaka timmar. Vart ligger logiken här? Jag menar, kan man inte få låta hästen anpassa sig några dagar först? Lära känna hagkompisarna lite och bli hemmastadd i stallet och i omgivningen? 
Jag väntade med att rida Mellis ca 3-4 dagar. Kalla det extremt men tycker att hästen behöver den tiden för att bli bekväm i hela situationen att flytta. Hon lämnade sina hagkompisar hon säkert hade känt i 2 år för att sen komma till ett helt nytt ställe, okej det var ju inte så "nytt" för henne. Men det var säkert 4år sen Mellis gick in i det stallet sist. 
 

Men alla vi hästmänniskor gör olika och det är bara att acceptera, alla har olika sätt att hantera sina hästar osv.
Tänkte bara dela med mig lite av mina åsikter om detta. :)
 
 

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback